Airbus A330 Uçak Kiralama | Özel Airbus Kiralama Fiyatları

Airbus A330 Uçak Kiralama

AIRBUS A330; GÖKLERİN DİVASI

Airbus A330 özel uçak kiralama faaliyetleri, Türk havacılık sektörünün yükselen yıldızı Plures Air'in sunduğu ayrıcalıklı hizmetlerden biridir. Airbus A330, Airbus ailesinin yüksek kapasiteli, orta geniş gövdeli, orta ve uzun menzilli, çift motorlu ve üç farklı motor seçeneği sunan ilk uçağıdır. İki koridorlu yapıda olan A330 iki adet turbofan motora sahiptir. Bu özellikleri ile Airbus ailesinin çift motorlu en büyük üyesidir. Çeşitli versiyonlara sahiptir ve versiyonlara göre azami uçuş menzili 7400 ila 13430 kilometre arasında değişmektedir. İki sınıf yolcu düzenlemesi durumunda 335 yolcu veya 70 tona kadar kargo taşıyabilmektedir.

ÖZEL UÇAK KİRALAMA İLE UÇUŞ TEKNOLOJİSİ

Airbus A330 özel uçak kiralamaya olan talep, havacılık sektörünün gelişmesine paralel olarak günümüzde giderek artmaktadır. Ancak oldukça köklü bir geçmişe sahip olan A330'un mazisi 1970'lere, Airbus'ın ilk yolcu uçağı olan A300'e kadar uzanmaktadır. Dört motorlu A340 ile eş zamanlı ve paralel olarak geliştirilmiştir. Dolayısıyla her iki modelde de birçok ortak yapı elemanı mevcuttur. Her iki modelde de ilk kez A320'lerde kullanılmış olan Airbus'a özel uçuş kontrol teknolojisi ve altı monitörlü kokpit kullanılmıştır.

A330'un ilk versiyonu olan A300B9 üzerindeki çalışmalara 1970'lerin ortalarında başlanmıştır. İlk aşamada uçağın tek sınıf halinde 410 yolcu taşıyacak şekilde dizayn edilmesi planlanmıştır. O dönemde çok popüler olan ve rakipsiz gibi görünen Lockheed L-1011 TriStar ve DC-10 model uçakların iki katı kadar kargo taşıma kapasitesine ve A300'den 8.46 metre daha uzun bir gövdeye sahip olacak şekilde dizayn edilmiştir.

1987'DEN BU YANA

Günümüzde Airbus A330, özel uçak kiralama hizmetlerinin en gözde üyesi haline gelirken, yıllar içinde uzun çalışma ve araştırmalar sonucu pek çok iyileştirmeler yapılmıştır. İlk siparişlerini 12 Mart 1987'de alan ve üretimine Haziran 1987'de başlanan A330'un statik testleri 31 Mart 1992'de yapılmış ve ilk uçuşunu Kasım 1992'de gerçekleştirmiştir. Dizayn edilen kanat yapısının beklenen performansı göstermemesi üzerine kanat dizaynı modifiye edilmiş ve ilk 16 uçağın teslimi 1993'ten 1994'e ertelenmiştir. İlk uçuş testleri altı adet A330 ile 426 test sortisi ve 1114 saat uçuş yapılarak tamamlanmıştır. Bu uçuş testlerinin ardından JAA ve FAA sertifikalarını 21 Ekim 1993 tarihinde almıştır. PW motorunun sertifikasyon uçuşu esnasında meydana gelen arıza sebebiyle 30 Haziran 1994 tarihinde test uçağı kalkışından kısa süre sonra düşmüş, pilot ve beş mürettebat hayatını kaybetmiştir. A330'un ilk kazası olarak tarihe geçen bu olayın ardından kazanın pilot hatasından kaynaklandığı tespit edilmiş ve kullanma prosedürleri tekrar elden geçirilmiştir.

İHTİYACA UYGUN ÖZEL DİZAYN

Airbus mühendislerinin ve havacılık otoritelerinin testlerinden sonra ilk hizmetine 17 Ocak 1994'te AirInter havayolu şirketinde Paris Orly ile Marseille arasındaki tarifeli uçuşla başlamıştır. A330 ilk olarak 300 serisi uçaklar ile piyasaya sürülmüştür. Üç sınıfta toplam 295 yolcu taşıyabilen uçağın menzili 10 bin 400 kilometredir. Havayolu şirketlerinin biraz daha küçük, iki motorlu bir uçağa ihtiyaç duyduklarını saptayan Airbus Endüstri, 1990'ların başından itibaren A330-300'ün alt modeli olan A330-200 üzerinde çalışmaya başlamıştır. Bu uçak B767-300ER'ye kıyasla % 9 daha düşük işletme maliyetine sahip olacak şekilde dizayn edilmiştir. İlk siparişler uçak kiralama şirketi ILFC'nin yanı sıra Swissair, Sabena, Avusturya, Emirates ve Gulf Air gibi havayolu şirketlerinden gelmiştir. Yıllar içinde de Airbus A330 özel uçak kiralama sektöründeki yerini sağlamlaştırmıştır.

SERİNİN GÖZDE ÜYELERİ

Serinin bir alt üyesi olan A330-200 ilk uçuşunu 13 Ağustos 1997 tarihinde gerçekleştirmiştir. 16 aylık sertifikasyon süreci boyunca 630 saat test uçuşu gerçekleştirilmiştir. Testler ve sertifikasyon çalışmalarından sonra uçak ilk olarak Nisan 1998'de Canada 3000 havayolu şirketi tarafından kullanılmaya başlanmıştır. A330-200 modelinin gövdesi 300 serisine oranla yaklaşık 4,7 metre daha kısadır. Ancak menzili A330-300'den 2 bin kilometre daha uzundur. Menzil farkı A330-200'ün gövde altına konulan ve A340'larda da kullanılan özel bir yakıt tankı sayesinde sağlanmıştır. Artan ağırlığı karşılamak için özel iniş takımları da eklenmiştir. A330-200 da, Airbus A330 özel uçak kiralama hizmetlerinde, serinin en gözde üyelerinden biri olmuştur.

ETOPS-240 SERTİFİKASI

4 Ocak 1994 tarihinde Malezya Havayolları'na ait bir A330-300 Singapur'un Changi Havalimanı'nda, rutin bakımlar esnasında yağlama yağı sisteminde meydana gelen bir arıza sebebiyle yanmış, bunun ardından farklı zamanlarda ve yerlerde beş ayrı benzer problem daha meydana gelmiş ve A330'ların yağlama yağı sistemlerinde yapılan bir tadilat ile bu problem giderilmiştir. Kasım 2009'da ETOPS-240 (Extended-range Twin-engine Operation Performance Standards; planlanandan daha uzak mesafelere zorunlu uçuş yapabilmek için gerekli olan özel dizayn ve test standartları) sertifikasını kazanmıştır. 19 Temmuz 2013 tarihinde 1000'inci A330, Cathay Pasific havayolu şirketine teslim edilmiştir. Airbus A330, özel uçak kiralama şirketleri kadar, tarifeli uçuşlar gerçekleştiren havayolu şirketlerinin de ilgi odağı olmuştur.

ÖZEL UÇAK KİRALAMA İLE EKONOMİK ÇÖZÜM

Ekonomik uçuşuyla birçok havayolu şirketi tarafından tercih edilen A330'lar Aralık 2013 itibarıyla 1313 adet sipariş almış ve bunlardan 1046 adedi teslim edilmiştir. Filosunda kullanmakta olduğu 41 adet A330 ile AirChina, Airbus' ın en büyük müşterisidir. Havayolu şirketleri A330-200'leri filolarındaki daha az ekonomik olan üç motorlu A300, A310, DC10-10 ve eski nesil B767-200'leri değiştirmek amacıyla tercih etmektedirler. Swissair, Avusturya, Sabena, Air France, Korea, TAM, Qatar, Air Transat, Canada 3000, LTU, Aer Lingus, Air Tours, British Midland, JMC Air, Monarch ve Srilankan Havayollarının yanı sıra Türk Hava Yolları da A330-200 kullanan operatörler arasındaki yerini almıştır.

İlk çift motorlu Airbus uçakları olan A330-300 serisinde farklı motor seçenekleri mevcuttur. Bu uçaklar için 300,3 kN'luk itiş gücüne sahip iki adet General Electric CF6-80E1/A2 motoru ya da iki adet 284,7 kN' luk Pratt & Whitney PW-4164 motoru tercih edilebilmektedir. Ayrıca bir başka seçenek olarak 304,6 kN' luk itiş gücü ile RollsRoyce Trent 768 ile Trent 772 turbofan motorları da kullanılabilmektedir. Uzun menzilli A330-200 uçaklarında ise Pratt & Whitney PW-4164 motorları ya da PW-4168 serisi turbofan motorları ile üçüncü bir seçenek olarak da yeni nesil 324 kN itiş gücüne sahip RR Trent 768 serisi veya 772 opsiyonu kullanılabilmektedir.

DİZAYN ÇALIŞMALARI

Airbus A330 özel uçak kiralama hizmetleri giderek yaygınlaşırken, 25 Eylül 2013 tarihinde Aviation Expo China (Pekin Airshow) fuarında, yeni nesil A330neo üzerindeki dizayn çalışmalarına hızla devam edildiği ilan edilmiştir. Neo (new engine option-yeni motor seçeneği) projesi, A330'lara daha efektif yeni nesil motorlar adapte edilmesini öngörmektedir. Bu kapsamda değerlendirmeye alınan ve uygun görülen RollsRoyce Trent1000 ve General Electric Genx-1G modelleri halihazırda kullanılmakta olan motorlardan daha ağır olduklarından A330'ların kanat yapılarının güçlendirilmesine gerek duyulmaktadır.

En son Kasım 2013'te AirAsiaX tarafından, daha az yakıt harcayan motorlar ile daha uzun mesafelere daha çok yolcu taşıyarak şirket gelirlerini artırmak maksadıyla 25 adet A330 siparişi verilmiştir.

YENİ MODELLER YOLDA

14 Temmuz 2014 tarihinde Farnborough Airshow'da A330-800neo ve A330-900neo'nun prezentasyonu yapılmıştır. Her iki model için de RollsRoyce makinalar kullanılmasına karar verildiği ve planlanan maksimum yük kapasitesinin 242 ton olduğu açıklanmıştır. 900Neo'nun 2017'nin son çeyreğinde, 800neo'nun ise 2018 başlarında deneme uçuşlarına başlayacağı ilan edilmiştir. Her iki modelde de burun altında bir adet çift tekerlekli, kanatların altında birer adet dörder lastikli iniş takımı mevcut olup 230,9 ton ile kalkış ve 230 ton ile iniş yapmaya müsaade edecek şekilde dizayn edilmiştir. Yüksek ayrodinamik verime sahip orta kalınlıklı ve uzun kanat yapısı A330' a özel bir dizayndır. Gerektiğinde pünomatik ve elektrik güç üretmek için kullanılan yardımcı güç ünitesine (APU) sahiptir. A330neo projesinin ilan edilmesinin ardından A330-200, 200f, 300 ve MRTT modelleri CEO "current engine option; mevcut motor seçeneği" grubu olarak adlandırılmıştır.

Airbus A330 özel uçak kiralama faaliyetlerinde sıklıkla talep gören A330-300, 63.6 metre gövde uzunluğuna, 16.85 metre yüksekliğe, 25.6 metre dingil mesafesine, 295 yolcu kapasitesine (2 sınıflı uçuşlarda 335), tam yük ile 10500 kilometre uçuş menziline, 2500 metre kalkış mesafesine, 185 ton azami iniş ağırlığına, 173 ton azami sıfır yakıt ağırlığına, 122.2 ton boş faaliyet ağırlığına ve 45.9 ton hacimsel yüke sahiptir. 2010 yılında azami kalkış ağırlığının 2 ton arttırılarak 235 tona çıkarıldığı yeni versiyon için çalışmalar yapıldığı duyurulmuştur. Bu modelin azami menzilinin 120 deniz mili daha fazla olması planlanmıştır. 2012 yılında proje üzerinde yapılan yeni bir düzenleme ile azami kalkış ağırlığı 242 tona çıkarılmıştır. Bu modelin 2015 yılı ortalarında hizmete girmesi planlanmaktadır. Bu yeni model ile 300 tipi uçaklara ilk kez gövde altı yakıt tankı konması planlanmaktadır. Ocak 2012 itibarı ile 686 adet 300 siparişinin 497'si teslim edilmiş olup 490'ı halen servistedir. 2011 yılına ait rakamlara göre bir adet 300'ün liste fiyatı 222,5 milyon $'dır.

A330-200 58.8 metre gövde uzunluğuna, 17.4 metre yüksekliğe, 22.2 metre dingil mesafesine, 253 yolcu kapasitesine, tam yük ile 12500 kilometre uçuş menziline, 2200 metre kalkış mesafesine, 180 ton azami iniş ağırlığına, 168 ton azami sıfır yakıt ağırlığına, 119.6 ton boş faaliyet ağırlığına ve 36.4 ton hacimsel yüke sahiptir. Boyunun kısaltılmış olmasından kaynaklanan moment kolu dezavantajını karşılamak maksadıyla yatay dengeleyici yüksekliği 104 santimetre arttırılmıştır. 229.8 tonluk kalkış ağırlığı sebebiyle kanatları yapısal olarak güçlendirilmiştir. Ekstra yakıt tankı sayesinde yakıt kapasitesi 139100 litredir. 2008 yılında Boeing 787' ye rakip olarak daha büyük tonajlı 200HGW' nin projesinin tamamlandığı kamuoyuna duyurulmuştur. Bu model ile azami kalkış ağırlığı 5 ton ve azami menzil 560 kilometre attırılmıştır. 27 Şubat 2009' da Korean Air tarafından altı adet 200HGW sipariş edilmiştir. İlk uçağın teslimi 2010 yılında yapılmıştır. 2012 yılı ortasında 200' ün yeni bir versiyonu üzerinde çalışmalara başlanmıştır. A330-800neo adı verilen bu model gelecekte 200 serisinin yerini alacaktır. Bu yeni model 240 ton azami kalkış ağırlığına ve 270 deniz mili daha fazla azami menzile sahip olacaktır. Diğer 200 modellerine göre %2 yakıt tasarufu sağlayacak olan bu modelin 2018 ortalarında hizmete girmesi planlanmaktadır. Dizayn çalışmaları sürdürülürken yapılan bazı değişiklerle azami kalkış ağırlığının 242 tona çıkarıldığı ve azami menzilinin 350 deniz mili daha arttırıldığı bildirilmektedir. Ocak 2012 itibarı ile 588 adet 200 siparişinin 524' ü teslim edilmiş olup 517' si helen servistedir. 2011 yılına ait rakamlara göre bir adet 200' ün liste fiyatı 200.8 milyon $' dır. Ayrıca 200Prestige adı verilen ultra uzun menzilli şirket jeti modeli de mevcuttur.

Tüm 330 modelleri minimum iki kokpit personeline, 60.3 metre kanat açıklığına, 361.6 metrekare kanat alanına, 30 derece kanat açısına, 5.28 metre kabin genişliğine, 0.82 mach seyir hızına ve 0.86 mach azami hıza sahiptir.

Özel Uçak Kiralama da Dünyanın Tercihi

Ocak 2014 itibarıyla 1041 adet A330 hizmet vermeye devam etmektedir. A330 kullanan operatörlerin en önemlileri Air China (43), China Eastern Airlines (37), Cathay Pacific (35), Turkish Airlines (35), Delta Air Lines (32), Qatar Airways (32), Etihad Airways (31), Qantas (30), Thai Airways International (27), China Southern Airlines (27), Singapore Airlines (26), Korean Air (23), China Airlines (23), Aeroflot (22), Malaysia Airlines (22), Emirates (21), US Airways (21), TAM Linhas Aereas (20), Dragonair (20), Lufthansa (18), Garuda Indonesia (18), AirAsiaX (17), KLM (16) ve Air France (15)' tır.

Ağustos 2014 itibarıyla A330'larda sekiz adet düşme ve iki adet kaçırılma olayı dahil toplam 19 adet büyük kaza/olay meydana gelmiş, toplam 339 kişi hayatını kaybetmiştir.

A330'un sektöre dahil olması ve B767, B777 ve B787'nin en büyük rakibi haline gelmesinden bu yana Airbus, geniş gövdeli yolcu uçakları pazarındaki payını dikkate değer bir biçimde arttırmıştır. A330'ların üretimine 2020'lerin sonuna kadar devam edilmesi planlanmaktadır. Airbus A330 özel uçak kiralama hizmetlerinin de havacılık sektöründeki yerini uzun zaman daha koruması beklenmektedir. Plures Air de Airbus A330 özel uçak kiralama hizmetleri ile sektöre önemli katkılar sağlamaya devam etmektedir.

Talep Formu

Dilediğiniz hizmet türümüzle ilgili bilgi, fiyat ve ilgili işlemlerin başlatılması için talep formlarımızı kullanarak Plures ile iletişime geçebilirisiniz.

Güvenlik Kodunu Yazını Kod Değiştir